Welkom
op
www.mariusbroos.nl

 
© 2018 Marius Broos, Roosendaal
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
Er kunnen geen rechten van welke aard dan ook worden ontleend aan de inhoud van deze website.
 
LAATSTE NIEUWTJES: Op 16 oktober 2018 is de rubriek Spoorwegen (2018) 1 tot 50 foto's uitgebreid.
Ook is er een vervolg: Spoorwegen (2018) 2 met voorlopig 12 foto's.
 
 
Op 28 september 2018 is het voormalige directiemotorrijtuig van de NS als trein 28231 op weg naar het dieselweekend van de SGB.
 
NIEUWTJES in 2018:
Op 16 oktober 2018 is de rubriek Spoorwegen (2018) 1 tot 50 foto's uitgebreid. Ook is er een vervolg: Spoorwegen (2018) 2 met voorlopig 12 foto's.
Op 6 september 2018 is de rubriek Zeebad 'De Duintjes' uitgebreid met 5 hedendaagse plaatjes.
O
p 25 augustus 2018 is in de rubriek 'Foto's' het onderwerp NMBS (2000) 3 toegevoegd met 25 foto's. Daarmee is 2000 gereed.
Heel veel platen in dat jaar zijn gemaakt tussen Antwerpen en Neerpelt, met de nadruk op Ekeren en Mol.

Op 25 augustus 2018 is in de rubriek 'Foto's' het onderwerp NMBS (2000) 2
uitgebreid tot 34 foto's.
Op 25 augustus 2018 is in de rubriek 'Foto's' het onderwerp NMBS (2000) 1 uitgebreid tot 50 foto's.
Op 18 juni 2018 is in de rubriek 'Foto's' het onderwerp NMBS (1999) 2
toegevoegd met 33 foto's.
Op 21 mei 2018 is een eerste aflevering Spoorwegen (2018) 1 met 25 foto's toegevoegd.
Op 20 april 2018 is in de rubriek 'Foto's' het onderwerp NMBS (1999) 1 toegevoegd met 36 foto's.
Op 13 april 2018 is de rubriek Afscheid Beneluxdienst West-Brabant toegevoegd met 12 foto's.
Op 15 april 2018 zijn in het onderwerp Stationsgebouwen (rubriek 'Uit België') 12 plaatjes toegevoegd van het vernieuwde Leuven en het majestueuze nieuwe station van Liège Guillemins.
Op 1 maart 2018 is de rubriek Ter Lezing uitgebreid met een artikel over het Landgoed Visdonk.
Op 24 maart 2018 is Het Bels Lijntje uitgebreid met enige informatie over grensstenen van TT en SS.
Op 24 februari 2018 is in de rubriek 'Foto's' het onderwerp NMBS (1998) toegevoegd met 16 foto's.
Op 3 februari 2018 is in de rubriek 'Uit België' het onderwerp Bertrix-Muno toegevoegd, een verslag in woord en beeld van een 'eendagsvlieg' onder de spoorwegverbindingen met 28 illustraties.
Op 16 januari 2018 is in de rubriek 'Uit België' het onderwerp Stationsgebouwen toegevoegd, een album met 75 foto's om vele fraaie stationsgebouwen in verleden en heden te tonen.
Op 1 januari 2018 is in de rubriek 'Uit Duitsland' het onderwerp Een dagje in Rheine toegevoegd, een verslag in 25 foto's uit 1972 en 1975 met bijpassende teksten.
 
 
UIT DE OUDE DOOS: Zie Stationsgebouwen. Een foto van 25 augustus 2010 in het spiksplinternieuwe station Liège Guillemins, toen locomotief NMBS 2381 op spoor 1 terugkeerde na het opdrukken trein IC 1734 tot Ans, waarna deze alleen verder reed naar Brussel.
 
NIEUWTJES in 2017 en eerder:
NMBS (1997) 3 , met 60 foto's, stand per 25 december 2017.
NMBS (1997) 2 , met 50 foto's, stand per 23 oktober 2017.
Spoorwegen (2017) 2, met 22 foto's, stand per 26 september 2017.
De rubriek Ter Lezing , is uitgebreid met een artikel over het spoorwegknooppunt Roosendaal, stand per 01-08-2017.
Van Ath naar Zele (Lokeren), een treinreis in ruim 60 foto's en ansichtkaarten, stand per 30-07-2017.
Het Bels Lijntje, is aanmerkelijk uitgebreid en gewijzigd qua informatie, stand per 29 september 2017.
Stomend naar Turnhout, met 23 foto's en dienstregelingen, stand per 29 september 2017.
Station Turnhout, met 22 foto's, stand per 11 juli 2017.
NMBS (1997) 1, met 50 foto's, stand per 2 juli 2017.
NMBS (1996), met 30 foto's, stand per 30 juni 2017.
Spoorwegen (2017) 1, met 50 foto's, stand per 23 augustus 2017.
NMBS (1995) 3, met 40 foto's, stand per 27 april 2017.
NMBS (1995) 2, met 50 foto's, stand per 27 april 2017.
NMBS (1995) 1, met 50 foto's, stand per 20 februari 2017.
NMBS (1993),
met 42 foto's, stand per 10 februari 2017.
Zeebad 'De Duintjes', met 25 plaatjes, stand per 9 februari 2017.
NMBS (1992), met 75 foto's, stand per 1 december 2016.
Kadaster, qua tekst en plaatjes aangepast en uitgebreid, nu ruim 40 plaatjes, stand per 18 november 2016.
NMBS (1991), met 65 foto's, stand per 29 september 2016.
Spoorwegen (2016) 2, met 20 foto's, stand per 25 september 2016.
Spoorwegen (2016) 1, met 50 foto's, stand per 11 september 2016.
De Niederwaldbahn, qua tekst en plaatjes aangepast en uitgebreid, stand per 21 juli 2016.
Hindenburgbrucke, in Rudesheim am Rhein, qua tekst en plaatjes aangepast en uitgebreid, stand per 21 juni 2016.
NMBS (1990) 2 met 27 foto's, stand per 11 juli 2016.
NMBS (1990) 1
met 50 foto's, stand per 11 juli 2016 (inclusief een drietal uit 1989).
Langs de Rijn 2 (2016) met 30 foto's, stand per 21 juni 2016.
NMBS-lijn 42
(2004) met 30 foto's, stand per 27 mei 2016.
Station Breda (Van laag naar hoog) met 35 foto's, stand per 18 mei 2016.
NMBS (1988) met 50 foto's, stand per 9 april 2016.
NMBS (1987) 2 met 20 foto's, stand per 3 maart 2016.
NMBS (1987) 1 met 50 foto's, stand per 2 maart 2016.
Kadaster (geheel vernieuwd) telt nu bijna 40 plaatjes, stand per 16 januari 2016.
NMBS (1986) 3, met 20 foto's, stand per 24 november 2015.
NMBS (1986) 2, met 50 foto's, stand per 13 oktober 2015.
Spoorwegen (2015) 3, met 10 foto's, stand per 14 september 2015.
NMBS (1986) 1, met 70 foto's, stand per 25 augustus 2015.
Spoorwegen (2015) 2, met 50 foto's, stand per 22 augustus 2015.
Het Duits Lijntje, of Der Boxteler Bahn, met meer dan 100 plaatjes, stand per 7 juli 2015.
NMBS (1985), met 37 foto's, stand per 5 mei 2015.
Spoorwegen (2015) 1 ,met 50 foto's, stand per 3 juli 2015.
NMBS (1984), met 70 foto's, stand per 25 april 2015.
NMBS-reeks 15,16,18,20,22, met 45 foto's, stand per 17 februari 2015.
NMBS-reeks 23,25,26,28,29, met 45 foto's, stand per 17 februari 2015.
NMBS-reeks 55 in en om Roosendaal, met 22 foto's, stand per 27 december 2014.
Raccordement
Philips, uitgebreid en gewijzigd, stand per 26 december 2014.
NMBS (1983)
, met 52 foto's, stand per 7 december 2014.
Station Aalst
, met 25 foto's en ansichtkaarten, stand per 6 december 2014.
Station Oudenaarde
, met bijna 50 foto's en tekeningen, stand per 30 juli 2017.
Beneluxdienst 1978-1987, met 30 foto's, de laatste jaren van de 'Hondekoppen', stand per 11 november 2014
Beneluxdienst 1986-2005
, met 30 foto's, de beste jaren van de locomotieven NMBS 1181-1992, stand per 7 november 2014.
Spoorwegen (2014) 3
, met 48 foto's, stand per 28 december 2014.
Vlaamse Ardennen
, met 35 foto's, stand per 12 oktober 2014.
Hindenburgbrucke
in Rudesheim am Rhein, met 20 plaatjes, stand per 26 juni 2014.
Back to the fifties
, met 20 foto's, diesels op de lokaalspoorweg Haaksbergen - Boekelo, stand per 22 mei 2014.
OBB (1983-1987)
, met 40 foto's uit de sneeuwrijke wintermaanden, stand per 16 november 2013.
Het station Bergen op Zoom
, stand per 8 september 2013.
Het Stationsplein te Roosendaal, 1908-1948
, stand 23 augustus 2013.
Station Oudenbosch (2)
, stand per 22 augustus 2013.
Het station Etten-Leur
, stand per 17 augustus 2013.
Een reisje naar Antwerpen
, stand per 26 juli 2013.
Lijn 12 in oude ansichten
, stand per 30 juli 2017.
Het station Essen in oude ansichten
, stand per 22 juni 2013.
De spoorweg Diksmuide - Nieuwpoort
, stand per 20 juni 2013.
De Niederwaldbahn, stand per 20 juni 2013.
De verplaatsing van het seinhuis B te Roosendaal, stand per 10 en 11 april 2013.
Station Oudenbosch (1), stand per 22 maart 2013.
Station Wouw, stand per 9 maart 2013.
Wachterswoning 3 en Wachterswoning 18, stand per 27 februari 2013.
 
Sinds 28 juni 2009 is deze website in de lucht. Sindsdien zijn er heel veel uitbreidingen en wijzigingen in onderwerpen en rubrieken gevolgd. Indien u vragen of opmerkingen hebt, kunt u contact opnemen via info@mariusbroos.nl
 
   
M.C.J. (Marius) Broos is in 1952 geboren te Rucphen en woont bijna zijn hele leven lang al in Roosendaal. Vanaf 1 augustus 1970 tot 7 juni 2018 was hij werkzaam bij het Kadaster. In zijn vrije tijd verzorgde hij velerlei publicaties over de geschiedenis van spoor- en tram-wegen en talloze andere onderwerpen, zowel landelijk als regionaal.
In uitgaven van de Oudheidkundige Kring De Ghulden Roos kwamen allerlei artikelen over het verkeer en vervoer in de regio tot stand. Een soortgelijk onderwerp vormde het tiende deel in de serie Ach Lieve Tijd over 700 jaar West-Brabant, de West-Brabanders en hun verkeer en vervoer.
In de loop der jaren zag een negental boeken het licht. Een ervan was in 1996 de studie Wie met veel klippels tegelijk slaat, vangt allicht. Een eeuw ‘Boerenbond’ en agrarisch bedrijf in en om Roosendaal. 
In 2004 verscheen Roosendaal, een spoorwegknooppunt als ’s lands voorportaal in het zuiden, 1854-1996, ter gelegenheid van '150 jaar spoorwegen in Roosendaal’. In 2005 volgde Beter laat dan nooit, 150 jaar spoorwegen in en om Breda. In 2006 kwam Het dagelijks leven ontregeld (deel 1) uit en in 2007 Honderd jaar stationsgebouw in Roosendaal. In de afgelopen jaren zagen nog enkele andere uitgaven in eigen beheer het licht. Voor een compleet overzicht, kijk in de rubriek Boeken

Al vele jaren is Marius eindredacteur en verantwoordelijke voor de vormgeving van het tweemaal per jaar uitkomende tijdschrift van de Roosendaalse heemkundekring De Vrijheijt van Rosendale en van het jaarboek van de Nispense heemkundekring De Heerlijckheijd Nispen. Bovendien schrijft hij voor beide en andere uitgaven nog heel wat artikelen.
Op 29 april 2010 werd Marius benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau, dit als een stukje waardering vanuit de samenleving.
 
© 2018 Marius Broos, Roosendaal
Adviezen en technische ondersteuning: Christ van Rooij, Roosendaal.

Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster. Er kunnen geen rechten van welke aard dan ook worden ontleend aan de inhoud van deze website.
 
Afbeelding in top:: Een goederentrein in de beginjaren van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) op het baanvak Roosendaal - Bergen op Zoom. Dit traject werd op 23 december 1863 voor het publiek geopend.
Fotocollage uit Gedenkboek 50 jaar Staatsspoorwegen, 1863-1913.