Geschiedenis spoorwegen
in en om
Roosendaal

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 

Het bezoek van een TGV-treinstel in Roosendaal

 
Vooruitlopend op een toekomstige inhaalslag bij het spoorwegbedrijf haalde de NS eind april 1981 een Train à Grande Vitesse (TGV) voor enkele dagen naar Nederland. Op 28 en 29 april werden verspreid over het land enkele promotieritten gereden, echter alleen tussen Utrecht en Den Haag CS zelfstandig met beperkte snelheid. Het treinstel met het nummer 12 kwam in de vroege avond van 27 april 1981 aan in Roosendaal en trok meteen al belangstelling, vooral ook onder het Roosendaalse spoorwegpersoneel, dat locomotief NS 1009 als 'trekkracht' wilde gebruiken voor het verdere transport.
 
 
De NMBS had voor het transport vanaf de Franse grens tot in Roosendaal de pas in een nieuw uiterlijk gestoken locomotief 2604 geplaatst. Ter hoogte van het Everlandwegje bij Nispen maakten belangstellenden één van de eerste plaatjes op het Nederlandse grondgebied.
 
 
Destijds was het landschap ter plaatse nagenoeg kaal, zodat het treinstel nog een 'naschot' kreeg.
 
 
Eenmaal aangekomen om 19.11 uur op spoor 1 te Roosendaal wilde het spoorwegpersoneel locomotief NS 1009 voor het treinstel plaatsen voor het verdere transport naar Utrecht. Uren zouden verstrijken, voordat een andere machine werd gepakt. Rechts wacht een 'hondekop' op reizigers naar Breda en verder naar Zwolle.
 
 
Terwijl spoor 1A steeds bezet bleef, moesten treinen volgens dienstregeling uitwijken naar andere sporen. Op spoor 3 is juist trein 178 (Brussel Zuid - Amsterdam CS), bestaande uit de treinstellen NMBS 043 en 027, aangekomen. De doorgaande reizigers werden verzocht om over te stappen.
 
 
Voordat de treinstellen NMBS 027 en 043 leeg terugreden, keerde eerst locomotief NMBS 2604 terug naar de stelplaats Brussel Zuid.
 
 
Daarna was het de beurt aan locomotief NMBS 1505 met TEE 88 'Ile de France' (Amsterdam CS - Paris Nord), die naar spoor 3 was uitgeweken, vanwege het inmiddels wat langer dan gepland bezoek van het TGV-treinstel 12 op spoor 1.
 
 
Uiteindelijk moest de NS 1009, als één van de oudste locomotieven van de NS, plaats maken voor de wat jongere NS 1115. Die mocht het treinstel naar Utrecht brengen, echter niet nadat er een korte proefrit was gemaakt door een eindje terug te rijden en opnieuw aan te komen.
 
Uit 'Op de Rails' van juni 1981: 'Het SNCF-treinstel TGV 12, dat van 28 tot 30 april in Nederland was, heeft zich in een enorme belang-stelling van het publiek kunnen verheugen. Op 28 april werd voor genodigden en pers een rit op eigen kracht gemaakt van Utrecht naar Den Haag Centraal. De maximumsnelheid was hierbij slechts 130 km/h, zodat de eigen kracht uit slechts de halve motor-installatie bestond. Onderweg stonden in de weilanden en op de stations vele fotografen opgesteld, en in Den Haag Centraal werd de TGV 12 door een grote mensenmenigte opgewacht.
Op 28 en 29 april kon het publiek de TGV bezichtigen, een mogelijkheid waarvan vele duizenden gebruik hebben gemaakt: vrijwel de hele dag stond men er voor in de rij. De richtingfilmkast op spoor 1 vermeldde bovenaan: 'Bienvenue a la Haye champion du monde!' en daaronder: 'Parijs - Lyon, dagelijks vanaf 27 september' . Men kan zich afvragen, hoeveel mensen zullen hebben gedacht dat er vanaf 27 september 1981 van spoor 1 van Den Haag Centraal een trein naar Parijs en Lyon zal gaan rijden.'
 
 
Op 30 april was het een regenachtige Koninginnedag. Al vroeg was het treinstel naar Roosendaal overgebracht, waar bezichtiging mogelijk was van 10.00 tot 12.00 uur. Het leek wel of de hele stad uitliep om 'het wonder van vernuft' te kunnen aanschouwen.
 
 
Beide perrons stonden stampvol toeschouwers, iets wat in latere jaren bijna nooit meer is voorgekomen. Kort na 12.00 uur vertrok het treinstel TGV 12 terug naar Frankrijk.