Geschiedenis spoorwegen
in en om
Roosendaal

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 

Het postvervoer in en om Roosendaal, 1972-1987

 
 
Het postgebouw te Roosendaal aan de perronzijde. Op spoor 1B staat een plan C-postrijtuig uit 1952 (aanvankelijk genummerd als P 7916. Aan weerzijden ervan staan een of meer goederenwagens, die tijdelijk in gebruik zijn voor het postvervoer, in afwachting van nieuwe wagens. Op 31 december 1982 reed er voor het laatst een plan C-postrijtuig mee in de treindienst tussen Amsterdam en Brussel. Als zodanig is rijtuig P 7920 behouden gebleven voor het Nederlands Spoorwegmuseum.
 
 
ZW 003-32          01-05-1972          NS, motorpostrijtuig (mP) 3027 met postrijtuig plan E te Roosendaal, wachtend op de inzet in de late middaguren. Er waren in totaal 33 mP's (3001 t/m 3033) in dienst en 23 stuks postrijtuigen plan E (P 7921 t/m P 7943).
 
 
ZW 022-01          23-11-1975          NS, Pec's 1908, 1924, 1931 en 1933, wachtend op sloop te Roosendaal. De stroomlijn-postrijtuigen uit 1938, 1940 en 1950 (later genummerd als 1901 t/m 1936) gingen inmiddels buiten dienst. Alvorens deze bakken naar de sloper in Mijdrecht werden afgevoerd, haalden werklui van de Roosendaalse wagenwerkplaats er nog wat onderdelen uit.
Een Pec is een postrijtuig, geschikt voor elektrische treindienst met stroomlijnstellen en voorzien van een toiletinrichting of closet.
 
 
Een andere foto laat Pec 1924 en een tweetal soortgenoten zien bij de Roosendaalse wagenwerkplaats. Foto uit de jaren 1972-1975.
 
 
Soortgenoten die nog wel een tijdje in gebruik bleven, stonden overdag op de kopsporen aan de oostzijde van het tweede perron te Roosendaal opgesteld. Links staat een rijtuig uit de serie Pec 1901 t/m 1906 met een 'deukkop' uit 1938. De uitsparing diende voor het opslaan van de koppeling. Er bestond toen nog een verschil in hoogte van de koppeling tussen elektrische en diesel-elektrische treinstellen. Moest de Pec aan een elektrisch treinstel worden gekoppeld, dan werd de diesel-elektrische koppeling omhoog geklapt.Pec 1902 met een 'deukkop' ging als laatste op 28 september 1979 aan de kant, na een rit in Benelux-trein 189 tussen Amsterdam en Roosendaal. Het rijtuig en kreeg een plekje in de opslagloods van het Nederlands Spoorwegmuseum. Foto uit de jaren 1972-1975.
 
 
Vaak stonden er overdag drie of vier Pec's (onder andere Pec 1923) aan de kant op de kopsporen aan de oostzijde van het tweede perron te Roosendaal. Foto uit de jaren 1972-1975.
 
 
ZW 027-27          15-04-1976          NS, 1731 en Pec 1912, staand op één van de kopsporen aan de oostzijde van het tweede perron te  Roosendaal. In de verte staat de voormalige douanegoederenloods, die inmiddels in gebruik is als goederenloods voor Van Gend & Loos. De loods bevindt zich nog in originele toestand met dakkapellen en zonder aanbouw aan de noordzijde. De foto is gemaakt vanaf het bordes van seinhuis B.
 
 
KD 001-17           13-07-1977          NS, Pec 1926, staand op één van de kopsporen aan de oostzijde van het eerste perron bij de goederenloods van Van Gend & Loos te Roosendaal. De foto is gemaakt vanaf het tweede perron.
 
 
Een drietal motorpostrijtuigen (mP's) bij aankomst vanuit Den Haag of Utrecht te Rotterdam CS. Van dit type waren in de jaren zestig 35 stuks in dienst gesteld. Foto uit circa 1975.
 
 
Een motorpostrijtuig (mP) bij aankomst te Roosendaal. Foto uit circa 1975. Rechts staat een Beneluxtreinstel op reserve.
 
 
ZW 059-34          13-10-1978          NS, mP 3007, met (oude) postgoederenwagens, passeert de steenfabriek te Gilze-Rijen.
 
 
ZW 051-14          22-12-1977          NS, mP 3019, passeert het seinhuis post T te Bergen op Zoom. Nog slechts enkele jaren en Zeeland werd uitsluitend met een vrachtauto vanuit Roosendaal bediend.
 
 
ZW 057-26          18-08-1978          NS, mP 3017, met (oude) postgoederenwagens, passeert Gilze-Rijen.
 
 
ZW 077-33          19-02-1980          NS, mP 3027 + 3 (nieuwe) postgoederenwagens (gP's) passeert Zegge (Spiekestraat).
 
 
KD 021-33           27-07-1978          NS, mP 3023, met (oude) postgoederenwagens, krijgt veilig en vertrekt uit Zwolle (zuidzijde).
 
     
 
ZW 064-10/11    18-05-1979          NS, 123+Pec 1907, trein 7926 (Enschede - Zwolle), nabij Laag-Zuthem. Het was één van de laatste malen dat een Pec werd ingezet in een diesel-elektrische treindienst.
 
 
 
Inmiddels reed er tussen Groningen en Roosendaal een goederenwagen voor proefnemingen, bedoeld om te komen tot een juiste opvolger van alle (oude) goederenwagens (en rijtuigen) in het postvervoer. Vanaf de zomerdienstregeling 1979 werden 62 speciaal voor postvervoer ontwikkelde twee-assige goederenwagens (gP's), geschikt voor 60 rolcontainers, in dienst gesteld. De wagens waren in het NS-park met 15.64 meter, de langste twee-assige wagens. Foto's uit circa 1975, collectie Marius Broos, Roosendaal.
 
 
ZW 111-08          15-05-1982          NS/B, 1201+1206, trein 161 (Amsterdam CS – Brussel Zuid), met het EKP in aanbouw, Roosendaal.
 
Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig liet de PTT in heel het land bij regionale spoorwegknooppunten expeditieknooppunten (EKP's) bouwen, zodat voortaan alle vervoer van post volledig los van de reizigersdienst op de perrons kon worden afgewikkeld.
 
In Roosendaal verrees dat EKP aan de Kade, hoewel in eerste instantie ook de plaats van de in 1979 gesloten wagenwerkplaats in beeld was. Gelukkig is dat plan niet doorgegaan, anders was toen de monumentale locomotievenloods in Roosendaal zonder enige tegenstand afgebroken. Voor een behoud bestond in Roosendaal geen enkel initiatief.
 
 
ZW 111-09          15-05-1982          NS, 2505, met het EKP in aanbouw, Roosendaal.
 
 
In mei 1983 werd het nieuwe EKP in Roosendaal door de PTT in gebruik genomen. Foto's Ben Steffen, Roosendaal, 30 mei 1983.
 
 
Pas op 30 september 1983 werd het EKP officieel geopend met de komst van NS DE-20 'Kameel'. Foto's Ben Steffen, Roosendaal.
 
 
ZW 129-11          01-10-83              NS, 1645, Open Dag EKP te Roosendaal, met NS 1653, NS 1645 en NS 2881.
 
 
KD 088-09           14-02-1983          NS, mP 3015 + mP 3032 + 2 gP's, is zojuist het voormalige haltegebouw Seppe gepasseerd.
 
 
KD 128-28           23-10-1985          NS, mP 3019 + 2 gP's, passeert het voormalige haltegebouw Seppe.
 
 
KD 132-24           01-05-1986          NS, mP 3011, uit Rotterdam, is Oudenbosch gepasseerd en nadert Roosendaal.
 
 
KD 139-09           25-06-1986          NS, mP 3001 + gP 047, is zojuist Zevenbergen gepasseerd.
 
 
KD 148-35           24-09-1986          NS, mP 3017 + gP 027 + gP 033 + gP 035, nadert Roosendaal als trein 51541 uit 's-Hertogenbosch.
 
 
KD 150-13           13-10-1986          NS, mP 3020 + 3 gP's + mP 3020, nadert Zegge als trein 51541 uit 's-Hertogenbosch.
 
 
KD 170-31           14-10-1987          NS,  mP 3017 + gP 016 + gP 034 + gP 025, nadert Roosendaal als trein 51541 uit 's-Hertogenbosch en passeert daarbij het raccordement Philips.
 
 
KD 156-31           05-05-1987          NS, mP 3002 + 3 gP's, vertrekt uit Roosendaal en passeert het seinhuis B met seinbrug.
 
Helaas werd het postvervoer per trein vanaf 1991 geleidelijk aan gestaakt en overgenomen door vrachtauto's, totdat het op 16 mei 1997 in heel Nederland per trein was gedaan. Overigens was het in 1983 in gebruik genomen Expeditie Knooppunt (EKP) van de PTT aan de Kade te Roosendaal al in 1996 volledig gesloten.
 
Meer informatie over het station Roosendaal is te vinden in het boek 'Roosendaal, een spoorwegknooppunt als 's lands voorportaal in het zuiden, 1854-1996'.