Afscheid
Beneluxdienst
West-Brabant

 
 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 

Op zondag 8 april 2018 reden 's avonds laat de allerlaatste Benelux-treinen over de oude route tussen Lage Zwaluwe en Antwerpen, waarbij ook steeds in Roosendaal werd gestopt.
Ondanks het feit dat ook al op zondag 8 december 2012 een 'allerlaatste' Benelux-trein op deze route had gereden, werd dat enkele weken later achterhaald door het FYRA-debacle op de hoge-snelheidslijn tussen Breda en Antwerpen.
In dit item zijn een twaaltal
plaatjes zien tussen Essen en Moerdijk, gemaakt in de laatste drie dagen van de Benelux-dienst.

 
 
06-04-2018        6919     NMBS, 2811, en NS, E 186-???, tr. IC 9236, Essen (± 13.55 u.).
Links: NMBS, 1864, IC 4536 als trein Essen - Charleroi Sud, gereed voor vertrek om 14.19 u.
 
 
06-04-2018        6924     NS, E 186-004 en E 186-007, tr. IC 9240, Essen (± 14.50 u.)
 
 
06-04-2018        6929     NS, E 186-009 en E 186-006, tr. IC 9244, Essen (± 15.55 u.), de landsgrens passerend.
 
 
06-04-2018        6918     NS, E 186-012 en E 186-011, tr. IC 9228, Roosendaal (± 11.50 u.). De 'sluis' is zojuist gepasseerd, vandaar dat de stroomafnemers nog niet onhoog zijn gebracht.
 
 
07-04-2018        6938     NS, E 186-008 en E 186-010, tr. IC 9228, Roosendaal (± 11.45 u.), kort na vertrek.
 
 

07-04-2018        6940     NS, E 186-008 en E 186-010, tr. IC 9228, Roosendaal (± 11.45 u.), in de verte het vroegere EKP van de PTT.
De locomotief in beeld, achter aan de trein, is te vergelijken met Roosendaal dat de ogen sluit voor de alledaagse werkelijkheid in Europa.
Nog een 25-tal treinen en Roosendaal is haar Benelux-trein definitief kwijt. Het gemeentebestuur blijft stuurloos achter. Niet op de hoogte van de vervoersmarkt in Europa, denkt zij nog altijd dat er tussen Antwerpen en Roosendaal een nieuwe Intercity-trein zal gaan rijden.
Niets is echter minder waar, zolang de Hoge-Snelheids-Lijn te maken heeft met de prijsvechters in de luchtvaart, terwijl de hoge aanlegkosten van de nieuwe infrastructuur nog lang niet zijn terugverdiend en dus nog vele jaren in de treintarieven tot uiting komen, zal er geen enkele snelle parallel rijdende trein worden geduld. Maar Roosendaal sluit kennelijk zijn ogen voor de werkelijkheid en is niet bereid te kijken naar andere grensovergangen, zoals bijvoorbeeld Luik - Aken en Arnhem - Emmerich.

 
 
06-04-2018        6917     NS, E 186-008 en E 186-010, tr. IC 9223, Roosendaal (± 10.15 u.), rechts het distributie-complex van Primark.
 
 
07-04-2018        6947     NS, E 186-004 en E 186-007, tr. IC 9240, Oudenbosch (± 14.40 u.).
 
 
08-04-2018        6965     NS, E 186-009 en E 186-006, tr. IC 9228, Zevenbergen (± 11.35 u.).
 
 
08-04-2018        6990     NS, E 186-009 en E 186-006, tr. 9252, Zevenbergen (± 17.35 u.).
 
 
08-04-2018        6964     NS, E 186-009 en E 186-006, tr. IC 9228, Zevenbergen (± 11.35 u.).
 
 
08-04-2018        6979     NS, E 186-004 en E 186-007, tr. IC 9240, Zevenbergen (± 14.35 u.).
 
 
08-04-2018        6983     NMBS, 2804 en 2805, tr. IC 9244 (Amsterdam Centraal - Brussel Zuid), op de oude spoorwegbrug,
NS, E 186-??? en E 186-???, tr. IC 1150 (Eindhoven - Breda - Den Haag Centraal), op de nieuwe spoorwegbrug bij Moerdijk (± 15.30 u.).

Sinds maandag 9 april rijden alle treinen tussen Amsterdam en Brussel v.v. ook over de nieuwe brug.