Films in en om
Roosendaal

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 

1. Dordrecht - Roosendaal, 1950

 
De inhuldigingsrit ter gelegenheid van het traject Dordrecht - Roosendaal (11 mei 1950)

Vanaf 14 mei 1950 wordt op het spoorwegtraject Dordrecht – Roosendaal elektrisch gereden. Tot dan toe moeten reizigers vanuit de Randstad altijd in Dordrecht overstappen vanuit een elektrische trein in een stoomtrein, die in een uurdienst naar Vlissingen of naar Eindhoven rijdt.
In dit korte stukje film zien we eerst beelden van reizigers en treinen op Amsterdam CS (oostzijde, met de Sint Nicolaaskerk). Deze beelden hebben echter niets te maken met Dordrecht – Roosendaal.
Het wordt pas interessant als een treinstel uit 1936 in Dordrecht op spoor 3 tot stilstand komt (zoals dat het geval is geweest tot 14 mei 1950), waarna de reizigers zich al rokend naar de andere kant van het perron begeven om in de gereedstaande trein (met daarvoor een stoomlocomotief van de serie NS 3701-3820) naar Vlissingen te stappen. In de trein bevinden zich enkele coupérijtuigen uit de serie C12c 6400, gebouwd in de jaren 1930-1933. Na het vertrek uit Dordrecht komt nog even het stationsgebouw in beeld en vervolgens de oprit aan de Hollandse kant naar de spoorwegbrug bij Moerdijk, die in 1946 slechts provisorisch is hersteld. Deze bestaat op dat moment uit een ESTB-deel (lengte 32 meter, tussen nieuw landhoofd en vernieuwde pijler), een Callendar Hamilton-deel (lengte 58 meter, tussen vernieuwde pijler en tijdelijke pijler) en een Waterloo-deel (lengte 47 meter, tussen tijdelijke pijler en vernieuwde pijler), waarna een gespaard gebleven oude overspanning volgt. Duidelijk is te zien dat alle pijlers zijn verhoogd en ingericht voor een nieuwe dubbelsporige brug. (Verderop in zuidelijke richting bestaat de brug nog eens uit twee Callendar Hamilton-delen en zeven oude overspanningen van elk 105 meter lengte.)
Vervolgens springt de filmer over op de feestelijke inhuldigingsrit van 11 mei 1950 tussen Boxtel, Dordrecht en Roosendaal. De trein met aan boord vele genodigden en de hoofddirectie van de NS bestaat uit de nieuwe treinstellen 674 en 675. De reis begint in Eindhoven, waar leden van de NMBS-directie zijn ingestapt. Met enkele korte stops onderweg voor toespraken, geschenken en festiviteiten, rijdt de trein naar Dordrecht, waarna het via Lage Zwaluwe naar Roosendaal zal gaan. Een shot is gewijd aan het goede leven aan boord. Nogmaals komt de brug in beeld, zowel aan de Hollandse kant als vanuit de cabine van de machinist. Kort na de brug op de Brabantse wal volgt het wissel en ligt er weer dubbelspoor. Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Oudenbosch laat de filmer ‘rechts’ liggen, al wordt er wel gestopt. Dan zien we heel even de Noordhoeksestraat met wachterswoning 13 (gesloopt in 1961), een stukje van het Roosendaalse tractiedepot en het seinhuis C, voordat de trein op spoor 1 in Roosendaal binnenkomt. Op spoor 2 staat het directiemotorrijtuig van de NMBS te wachten (en op spoor 3 een NS 8100). Vanwege de breedte kan de motorwagen niet langs het perron staan, zodat de NMBS-directie later helemaal aan de zuidzijde buiten het perron zal instappen. Na een laatste blik op de inhuldigingstrein met een machinist in de deuropening stopt het stukje film.

U kunt dit stukje film bekijken door de link https://www.mariusbroos.nl/Dordrecht aan te klikken of in uw browser te kopieren.
Voor meer informatie: Marius Broos, Roosendaal, een spoorwegknooppunt als 's lands voorportaal in het zuiden, 1854-1996 ('s-Hertogenbosch 2004), blz. 99-101.
 
 

2. Spaanse vluchtelingen, 1937

 
De aankomst van 75 Spaanse vluchtelingen in Roosendaal (30 maart 1937)

U ziet de aankomst van (nacht)trein D 8 uit Parijs op spoor 1A te Roosendaal. De trein is in Essen opgehaald door locomotief NS 3804, een van de zes stoomlocomotieven uit de serie NS 3701-3820, die in 1936 van een stroomlijnbekleding is voorzien. De vluchtelingen stappen uit een nieuw rijtuig 3e klasse van de 'chemins de fer du Nord de la France' (NF), dat meteen na aankomst in Roosendaal uit trein D 8 wordt gerangeerd en op het kopspoor ten zuidwesten van het stationspostgebouw neergezet. Zij lopen met hun bagage over het perron. Uiteindelijk verlaten de vluchtelingen het stationsgebouw via de zware eikenhouten deuren aan de straatzijde, waarna zij in autobussen van 'De Blauwe Vogel' (Marijnissen) stappen voor het vervoer naar opvangcentra, elders in Noord-Brabant.

U kunt dit stukje film bekijken door de link https://www.mariusbroos.nl/Roosendaal aan te klikken of in uw browser te kopieren.